tisdag 9 oktober 2012

Dumlekaka

Fick recept på Dumlekaka av en kollega i måndags och jag ville förstås testa :)


Den blev faktiskt godare än jag trodde. Krämen mellan blev dock väldigt söt, så väl inne på andra biten så blev den rätt mäktig :D
Linda: här kommer receptet

DUMLEKAKA
3 ägg
3 dl socker
2,3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
1 dl kokande vatten

Fyllning
125 g smör
1 dl grädde
2 msk vanillinsocker
20 dumlekolor

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Rör ner de torra ingredienserna och sist det kokande vattnet.
Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i 175 grader 35-40 min. Låt kakan kallna. Dela den på mitten.

Dela dumlekolorna i 3-4 bitar. Lägg i en kastrull tillsammans med de andra ingredienserna till fyllningen. Koka ihop till den tjocknar, ca 15 minuter. Låt svalna något. Bred ut fyllningen inuti kakan och lägg på överdelen. Sikta florsocker över. Servera gärna med vispad grädde.

 
Jag vet dock inte om jag gjorde nåt fel med fyllningen för min skar sig på slutet. Den blev som en mjuk kola och smöret började flyta ovanpå. Kanske berodde på att jag bara hade 15 dumlekolor. Trodde det skulle räcka med en påse, men det var lite för lite. Men det gick bra ändå.
Lycka till!!

2 kommentarer:

  1. Såg smarrig ut..:)

    SvaraRadera
  2. Tack, ska prova inom kort! Det var någon på jobbet som bakat en After eight-kaka idag...den var supergod men en aning mäktig kanske....måste sno receptet :)

    SvaraRadera