onsdag 27 februari 2013

Trött & utan svenska tecken

Hittat ett internetcafe dar jag nu forsoker fixa min telefon. Kan ju inte alls ringa harifran. Skulle tydligen last upp den pa natt satt innan jag akte. Vem vet det?

Jag har iaf anlant till Down under. Landade for ca 8 timmar sedan. Fick rummet for 4 timmar sen. Vaknade for 1,5 timme sedan :) Var bara tvungen ta mig en powernap. Min hjarna fungerade inte alls. Har val sovit ca 5 timmar under de senaste 42 timmarna. Sova sittande pa plan var ju snudd pa omojligt. Lyckades slumra till pa 12-timmarsflighten av och an, kanske i totalt 4 timmar. Pa nasta 8-timmarsflygning lyckades jag nog max 1 tim. Var en unge som bara skrek och skrek, sa ingen pa varan sektion kunde sova.

Annars har det gatt bra. Maten pa planet har varit helt okej. Satt bredvid en brittisk tjej fran london till singapore som jag pratade en del med. Hon var trevlig. Klarade mig galant genom tullen i Australien. Ingen som ville oppna min vaska. Jag hade deklarerat mitt godis, men da jag forklarade att det bara var godis sa strok dom det och jag fick ga direkt till utgangen. Lite frant var dock att dom holl pa att filma Gransbevakarna Aust. Sa mojligtvis kan jag vara med pa ett liiitet horn pa ngn framtida sandning :)

Kommer inte kunna lagga upp nagra bilder annu. Fotar mest med digitalkameran, sa jag behover en dator for att kunna ladda upp dem. Sa forhoppningsvis kan jag anvanda Tommys dator da jag kommer till Melbourne. Sa ni far halla ut fram till helgen.

7 kommentarer:

  1. Åh äntligen ett livstecken, som jag har väntat :))
    Skönt att flyget gick bra trots att det var en lång resa utan så mkt sömn! Ops....nu fick jag just ett sms från dig :). Väntar m spänning på bilder!

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att du har kommit fram! Inga förseningar?

    Det där med att sova på plan funkar aldrig för mig heller. Är helt död när man kommer fram, om man åker en långtur. Kan rekommendera öronproppar... men det borde jag kanske ha gjort redan innan du åkte iväg. =)

    Angående mobilen så skulle jag nog rekommendera att ta bort operatörslåset och köpa ett lokalt SIM-kort. Att ringa med ditt vanliga svenska SIM-kort borde fungera men då kan det blir otroligt dyrt. Du får betala både för inkommande och utgående samtal. Skulle du råka använda datatrafik, så kan det kosta flera hundra kronor per megabyte. Att betala 1000 kr för att läsa Aftonbladets förstasida känns lite i överkant, t.ex. Tänk även på att stänga av datatrafik som sker i bakgrunden, som synkning av e-post, koll efter nya facebookmeddelanden osv.

    Läste detta:
    "Att ringa med sitt vanliga, svenska mobilabbonnemang utomlands kallas för roaming. De svenska teleoperatörerna har roamingavtal med de flesta länder, vilket betyder att du kan använda din mobil på samma sätt som hemma, med tillgång till funktioner som sms och mms. Nackdelen med roaming är att det ofta är svindyrt, med höga minutavgifter. Du får inte bara betala för det du själv ringer, utan också för de samtal du tar emot. Den som ringer dig betalar vanlig mobiltaxa, men du själv får stå för mellanskillnaden från Sveriges gräns till det land där du befinner dig. Har din telefon möjlighet att komma ut på nätet eller ta emot e-post via GPRS så är även kosntnaden för detta mycket högre i utlandet."

    Låna Tommys dator? Menar du att du inte har med dig en egen?? =)

    SvaraRadera
  3. Kul att lasa, ska folja dig ordagrannt varje dag framover. Hoppas du slipper en massa spindlar och andra obehagliga kryp som lurar i varje horn. Halsa de dar folken med bomerangerna fran mig

    SvaraRadera
  4. Skönt att du är framme... Tycker att Pierre hade ett bra tips angående lokalt Sim-kort, man vill ju inte åka på onödigt dyra mobilkostnader. Ser fram emot kommande inlägg :)

    SvaraRadera
  5. "Inga svenska bokstäver"? Ändå kunde du skriva ö i "trött"? ;)

    SvaraRadera
  6. Uppmärksamt Linda!! Hur gick det till Anneli?? ;)

    SvaraRadera
  7. Hehe! Jo jag funderade om nagon skulle märka det. Jag kopierade ett ä fran Aftonbladets sida, men orkar inte kopiera varje gang jag ska skriva ett svenskt tecken. Men for en titel tänkte jag anstränga mig. Som nu.... har jag ä i minnet, sa Ctr+V gar ju rätt snabbt :)
    Jo, har skaffat ett Australiensiskt mobilnummer som jag kor med tillfälligt nu. Fungerar bra. Nej, ingen dator med mig. Tänkte snylta pa andra :)

    SvaraRadera