måndag 18 mars 2013

Djurreservat

Måndag 18 mars
Har nu tillfrisknat så pass att jag kan åka ut på utflykter igen. Efter 3 dagar i feber och snuvan och hostan från h-vetet så har det i alla fall blivit bättre. Så idag åkte jag ut till ett djurreservat, Healesville Sanctuary. Fick byta tåg 2 ggr + byta buss två gånger. Men efter drygt 2 timmar var jag framme. Målet var att få se en koala och dom var uuuursöta!!

Ser ni koalan i trädet bakom?

På väg ner från trädet.
Hur söt kan man vara? :)
Men hittade mig ett nytt favoritdjur. Platypus! Tror den kallas näbbdjur på svenska. Helkonstigt djur med näbb, simfötter och bäversvans. Trodde den skulle vara stor och seg som en bäver, men den var liten och snabb och busig som en utter.... och jag som älskar uttrar! Jättesöt då den busade med skötaren i vattnet och ville bli kliad på magen :)

Platypus var svår fånga på kort i vattnet.
Här är en bild från nätet som visar hur söt den är
Gillade även dingo. Trodde den skulle vara lite skabbig som typ en hyena, men den var riktigt fin!

Dingo
För en extra peng kunde man gå in till vissa av djuren.
Här är ett axplock på några fler australiensiska djur jag såg på reservatet. 3 timmar där gick i alla fall väldigt fort. Mycket roligt att se.

Australisk grodmun, hade skadat näbbspetsen
Kookaburra, låter väldigt roligt
Lyrebird, känd från TV att kunna härma så många olika ljud.
Spelade in då han sjöng en massa, men film för stor att lägga upp, tyvärr.
Små, små undulater. Kan ha varit ungfåglar.
Bland undulaterna bodde även större fåglar/papegojor.
Tasmansk djävul
.... och självklart fanns kängurus.

2 kommentarer:

  1. Åhh så sööt koala!! Vilken tur att du hann med och se dom...och de små Kiwisarna också :)

    SvaraRadera
  2. Kookaburra sits in an old gum tree.
    Merry merry king of the bush is he.
    Laugh kookaburra, laugh kookaburra.
    Gay your life must be!

    SvaraRadera