måndag 8 april 2013

Mat i Australien

Minns tillbaka på all annorlunda mat de hade hade i Australien. Mycket var influerat från Storbritannien men de hade även mycket säreget lokalt. Tommy visade mig en del konstiga saker som jag nog aldrig hade testat annars.

Väldigt vanligt var pajer i olika former. Meat pie (köttpaj) fanns överallt i olika varianter. Jag testade den vanliga, originalvarianten. En rätt tjock paj med innehåll liknande en köttgryta. Vanligt med ketchup ovanpå. Rätt okej, men inte jättemärkvärdig. Dock var deras små ketchupförpackningar väldigt smart gjorda. Om jag inte hade fått förklarat det för mig innan, så hade jag nog inte förstått konceptet. Istället för som i Sverige skala av topplocket, så skulle man nypa ihop den på mitten, så kom ketchupen ut genom locket. Skitsmart och inget geggande!

Meat pie
De smarta ketchupförpackningarna
Pie Face - en matkedja med massa olika pajer.
Sausage roll (korvrulle) var också vanligt.
En varmkorv inbakad i smördeg.
Det fanns också många roliga efterrätter att välja på i Australien. Tommy och jag delade på en laddning Churros på en marknad en dag. Det var en form av spanska, friterade stänger som smakade som munkar. Dessa serverades pudrade med florsocker och doppades i chokladsås. Rätt goda faktiskt.

Churros!
Tommy berättade också om Vegemite. En form av pålägg man stryker på rostat bröd. En brun, salt kräm gjord av någon konstig jästextrakt. Vegemite fanns i små förpackningar då vi åt frukost på hotellet i Sydney, så jag smakade lite. Luktade urk och smakade nästan som surströmming. Blä! Jag kan äta surströmming, men inte vill jag ha det som pålägg på en rostad macka till frukost. Hur märkligt som helst :)



4 kommentarer:

  1. Korvrullen såg smaskig ut =)

    Har provat churros tidigare men inte med chokladsås. Funkar det alltså?

    Den där surströmmingssörjan tog nog priset ändå... hur tänkte de där? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha. Var har du testat churros? Jo chokladsås passade ypperligt!

      Radera
    2. Tror det var på USA-resan 2010 första gången. De jag åt hade de satt både socker och kanel på, så det var mer som avlånga kanelbullar. Smaskens! =)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera